Ἠλεκτρονικὰ Πρακτικὰ τοῦ 2ου ΔΜΔΣ τοῦ ΤΨΤΜ τῆς ΑΘΣ Βόλου

2ο Διεθνὲς Μουσικολογικὸ καῖ Διεπιστημονικὸ Συνέδριo
τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου
Βόλος, 9 – 11 Ἰουνίου 2016 // Συνεδριακὸ Κέντρο Θεσσαλίας – Μελισσιάτικα Βόλου

«Ἀπὸ Χοροῦ καὶ Ὁμοθυμαδόν»
ξελίξεις καὶ Προοπτικὲς τῆς Διεπιστημονικῆς Ἔρευνας γιὰ τὴν Ψαλτική

Continue reading “Ἠλεκτρονικὰ Πρακτικὰ τοῦ 2ου ΔΜΔΣ τοῦ ΤΨΤΜ τῆς ΑΘΣ Βόλου”

2017.11.24, Σκόπια, “Η Ψαλτική στις Ορθόδοξες Εκκλησίες”

Ολοκλήρωση Συνεδρίου

Στα Σκόπια της πΓΔΜ πραγματοποιήθηκε, στις 24 και 25 Νοεμβρίου, το 19 ο Διεθνές Συμπόσιο Βαλκανικής Λαογραφίας, με τίτλο «Παράδοση και σύγχρονα θέματα στα Βαλκάνια», που οργανώθηκε από το επιστημονικό Ινστιτούτο Λαογραφίας «Μάρκο Τσεπενκόφ» του Πανεπιστημίου «Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος» των Σκοπίων. Ο Τομέας Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου εκπροσωπήθηκε από τον επιστημονικό συνεργάτη του, Κωστή Δρυγιανάκη, που μίλησε με θέμα «Η ψαλτική στις Ορθόδοξες εκκλησίες: Προφορικότητα και μουσικός εγγραμματισμός, ευρήματα και ανακατασκευές. Μια εθνογραφική προσέγγιση», θέτοντας θέματα για την απουσία, ουσιαστικά, της εθνογραφικής έρευνας στο χώρο της ψαλτικής και τους δρόμους που ακολούθησε η σχετική μουσικολογική έρευνα. Ακολουθεί η περίληψη της ανακοίνωσης.

Continue reading “2017.11.24, Σκόπια, “Η Ψαλτική στις Ορθόδοξες Εκκλησίες””

2017.09.06, Λευκωσία, 7ο Διεθνὲς Μουσικολογικὸ Συνέδριο “Modus-Modis-Modality”

 

Με εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2017, στη Λευκωσία της Κύπρου, το πενθήμερο (6-10/9/2017) 7ο Διεθνές Μουσικολογικό Συνέδριο “Modus – Modis – Modality”, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο για τη Μελέτη της μουσικής των Βαλκανίων της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας (IMS Regional Association for the Study of Music of the Balkans). Continue reading “2017.09.06, Λευκωσία, 7ο Διεθνὲς Μουσικολογικὸ Συνέδριο “Modus-Modis-Modality””

Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με θέμα: Ψηφιοποίηση και Πολιτιστική Κληρονομιά Βόλος 2015

Την ανακοίνωση του Δ/ντού του Τομέα στο εν λόγω συνέδριο μπορείτε να δείτε ή να κατεβάσετε ΕΔΩ: εδώ

2005/11ος, Ἡ συμβολὴ τοῦ “Ε.Δ.Ρ.Α.Μ.Ε.” στὴ διάσωση τῆς μουσικῆς παράδοσης του Κεραμιδίου

Ἄρθρο του δ/ντοῦ τοῦ Τομέα στο Περιοδικό ΜΑΓΝΗΣΙΑ: Γράμματα – Ἐπιστῆμες – Τέχνες – Πολιτισμός, ἑξαμηνιαία ἔκδοση τῆς Ἑταιρείας Κοινωνικῆς Παρέμβασης καὶ Πολιτισμοῦ (ΕΚΠΟΛ) τῆς Νομαρχιακῆς Αὐτοδιοίκησης Μαγνησίας, Νοέμβριος 2005, σελ. 73 – 81. Τo  ἄρθρο μπορεῖτε να τό δεῖτε ἢ και να κατεβάσετε ἀπό τόν ἑπόμενο σύνδεσμο

2017.05.23, 2η Διεπιστημονικὴ Συνάντηση Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν

Συνέδριο  2η Διεπιστημονικὴ Συνάντηση-Ἡμερίδα τῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν

  Θεματική   «Α΄ Κορ 15, 42: Οὕτω καὶ ἡ ἀνάστασις τῶν νεκρῶν. Σπείρεται ἐν φθορά, ἐγεί-ρεται ἐν ἀφθαρσία»

  Διοργάνωση   Ἀνωτάτη Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία Ἀθηνῶν

  Τόπος, Χρόνος  Κηφισιὰ Ἀθηνῶν, 23/05/2017 (Αἴθουσα Ἐκδηλώσεων Ἀ.Ἐ.Ἀ.Ἀ.)

  ­να­κοί­νω­ση  «Τὰ σημάδια τῶν Φθορῶν τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς σημειογραφίας καὶ ὁ ρόλος τους στὴ βυζαντινή, μεταβυζαντινὴ καὶ σύγχρονη μελοποιία»

  Πε­ρί­λη­ψη  Ἀπὸ τὴν πρώτη ἐμφάνιση τῆς μουσικῆς σημειογραφίας γιὰ τὴν καταγραφὴ τῆς βυζαντινῆς ἐκκλησιαστικῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, τὸν 10ο αἰῶνα, ἕως καὶ τὴν σύγχρονη ἐν χρήσει Νέα Μέθοδο ἀναλυτικῆς σημειογραφίας τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, τὰ σημάδια μὲ τὴν ὀνομασία ΦΘΟΡΑΙ ἔχουν ἀδιάλειπτη παρουσία δέκα καὶ πλέον αἰώνων στὸ σημειογραφικὸ – θεωρητικὸ γίγνεσθαι αὐτῆς. Ποιές μελοποιητικὲς ἀνάγκες ἀπαίτησαν τὴν ἐπινόηση αὐτῶν τῶν σημαδίων σὲ τόσο πρώιμη ἐποχή; Ποιός ὁ ρόλος τους στὴν βυζαντινή, μεταβυζαντινὴ καὶ σύγχρονη μελοποιία; Πόσο ἀπαραίτητα εἶναι σήμερα στὴν σύγχρονη μελοποιητικὴ καὶ διδακτικὴ πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης;

  Ἐκδόθηκε  ἐργασία εἶναι ὁλοκληρωμένη καὶ ἀναμένονται ὁδηγίες μορφοποιήσεώς της γιὰ ὑποβολή της πρὸς ἔκδοση στὰ Πρακτικὰ τῆς Ἡμερίδος.

   

Παρουσίαση της έκδοσης “Κατακαημένε Σκόπελε … Τραγούδια της Σκοπέλου, επιτόπιες ηχογραφήσεις του Μάρκου Φ. Δραγούμη (1967) για λογαριασμό του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου Μέλπως Μερλιέ” στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου.

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, 2 Απριλίου, η παρουσίαση της έκδοσης «Κατακαημένε Σκόπελε…» στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου.
Η έκδοση, ένα βιβλίο 96 σελίδων που συνοδεύεται από δίσκο CD, αφορά στις ηχογραφήσεις που πραγματοποίησε ο σπουδαίος μουσικολόγος Μάρκος Δραγούμης στη Σκόπελο, το 1967, για λογαριασμό του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου Μέλπως Μερλιέ, και πραγματοποιήθηκε πριν μερικούς μήνες από την Εκδοτική Δημητριάδος. Η εκδήλωση της παρουσίασης διοργανώθηκε από το Λύκειον των Ελληνίδων Βόλου σε συνεργασία με τον Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου.
Στην παρουσίαση παρευρέθηκε ο βασικός επιμελητής της έκδοσης, Μάρκος Δραγούμης, προϊστάμενος σήμερα του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου (στην Αθήνα), ο οποίος και μίλησε εν συντομία για τις συνθήκες της ηχογράφησης και τους δεσμούς που τον συνδέουν με το νησί της Σκοπέλου. Αντίστοιχα, δυο λόγια για την ιστορία του νησιού και για τη διαδικασία της ετεροχρονισμένης έκδοσης και της συμπληρωματικής έρευνας που απαιτήθηκε ειπώθηκαν αντίστοιχα από τους συν-επιμελητές της έκδοσης, Χρήστο Γ. Καλαντζή και Κωστή Δρυγιανάκη.
Μια συνολικότερη αποτίμηση της έκδοσης και του περιεχομένου της εθνομουσικολογίας στην Ελλάδα σήμερα επιχειρήθηκε από τον κεντρικό ομιλητή της εκδήλωσης, Χάρη Σαρρή, Επιστημονικό Συνεργάτη του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (στην Άρτα), ενώ αντίθετα ματιές «εκ των έσω» προσφέρθηκαν από την Ρηγίνα Μπουνταλά, εγγονή του σκοπελίτη τραγουδιστή, λαουτιέρη και μικροναυπηγού Τριαντάφυλλου Μπουνταλά (ενός από τους σημαντικότερους μουσικούς που ανθολογούνται στην έκδοση) και την Ευγενία Βαλσαμάκη, κόρη του Παρίση Βαλσαμάκη που αποτέλεσε τον σύνδεσμο του Μάρκου Δραγούμη με το νησί στην ηχογράφηση του 1967.
Χαιρετισμούς απεύθυναν επίσης ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, η πρόεδρος του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου Μαρία Σπανού, ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Θεσσαλίας Αργύρης Κοπάνας και ο Διευθυντής του Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας Κωνσταντίνος Καραγκούνης.
Στην κατακλείδα της εκδήλωσης, το μουσικοχορευτικό τμήμα του Λυκείου με επικεφαλής τον Θανάση Μπέα απέδωσε τραγούδια και χορούς από τη Σκόπελο, παρουσιάζοντας επίσης και τις παραδοσιακές σκοπελίτικες φορεσιές (με επιμέλεια της Άσπας Καπουρνιώτη).
Ήταν μια όμορφη εκδήλωση που ανέδειξε και το εντυπωσιακό κτήριο του Δημοτικού Ωδείου της πόλης του Βόλου (ο Μάρκος Δραγούμης σχολίασε την ομοιότητα του με το Βασιλικό Ωδείο της Μαδρίτης), αλλά και η οποία, με την λιτότητα και τον καλό ρυθμό της, κατάφερε να κρατήσει ζωηρό το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων ως το τέλος και να δημιουργήσει κέφι, ασυνήθιστο για ακαδημαϊκή εκδήλωση. Για όσους δεν παρευρέθηκαν, η έκδοση συνεχίζει να διατίθεται στα κεντρικά βιβλιοπωλεία της πόλης του Βόλου καθώς και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Φωτογραφίες της Όλιας Γκλούσενκο

 

Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Γ΄ ΔΜἹΣ

3ο Διεθνὲς Μουσικολογικὸ καὶ Ἱεροψαλτικὸ Συνέδριο

τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ:

«…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…»

Προϋποθέσεις καὶ Δεξιότητες γιὰ τὴν Ἱερὰ Ψαλμωδία στὴν Ὀρθόδοξη Λατρεία

Βόλος, Τετάρτη 30 Μαΐου (ἀπόγευμα) – Σάββατο 02 Ἰουνίου (μεσημέρι) 2018

Συνεδριακὸ Κέντρο Θεσσαλίας – Μελισσιάτικα Βόλου

 

Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Τομέας Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου μὲ χαρὰ ἀνακοινώνει τὴν διοργάνωση στὸ Βόλο τοῦ 3ου Διεθνοῦς Μουσικολογικοῦ καὶ Ἱεροψαλτικοῦ Συνεδρίου μὲ τίτλο, «“…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…” – Προϋποθέσεις καὶ Δεξιότητες γιὰ τὴν Ἱερὰ Ψαλμωδία στὴν Ὀρθόδοξη Λατρεία».

Τὴν Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Συνεδρίου φέτος ἔχουμε τὴν τιμὴ νὰ ἀποτελοῦν οἱ κ.κ. Καθηγητές:

  • Ἀποστολόπουλος Θωμᾶς (Ἀναπληρωτὴς Καθηγητὴς τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Ἐ.Κ.Π.Ἀ. – ΤομέαςΤεχνολογίας τοῦ Ἤχου, Μουσικοπαιδαγωγικῆς καὶ Βυζαντινῆς Μουσικολογίας), Πρόεδρος τῆς Ἐπιστημονικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου.
  • Γιαννόπουλος Ἐμμανουήλ (Ἐπίκουρος Καθηγητὴς τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σποουδῶν τῆς Σχολῆς Καλῶν Τεχνῶν τοῦ Ἀ.Π.Θ. – Γνωστικὸ Ἀντικείμενο «Βυζαντινὴ Μουσικολογία μὲ ἐξειδίκευση στὴν Ψαλτικὴ Τέχνη»),
  • Στρουμπάκης Μιχαήλ (Ἐπίκουρος Καθηγητὴς τῆς Πατριαρχικῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Κρήτης – Γνωστικὸ Ἀντικείμενο «Ἱστορικὴ Βυζαντινὴ Μουσικολογία»),
  • καὶ ὁ Δ/ντὴς τοῦ Τομέα ΨΤΜ τῆς ἈΘΣΒ, Καραγκούνης Κωνσταντῖνος (Ἐπίκουρος Καθηγητὴς τῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν – Γνωστικὸ Ἀντικείμενο «Βυζαντινὴ Ἐκκλησιαστικὴ Μουσική)

 

Οἱ προτάσεις γιὰ ἀνακοινώσεις, μαζὶ μὲ τὶς περιλήψεις τους καὶ τὸ σύντομο βιογραφικὸ σημείωμα τοῦ εἰσηγητῆ (δὲν θὰ πρέπει νὰ ὑπερβαίνουν συνολικά τὶς 500 λέξεις), θὰ πρέπει νὰ ὑποβληθοῦν στὴν Ὀργανωτικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Συνεδρίου μέσω τῆς ἠλεκτρονικῆς διεύθυνσης τοῦ Τομέα ΨΤΜ τῆς ἈΘΣ Βόλου, [email protected] , τὸ ἀργότερο μέχρι τὴν Παρασκευὴ 02 Φεβρουαρίου 2018.

ἐπιλογὴ τῶν εἰσηγήσεων θὰ ἀνακοινωθεῖ ἀπὸ τὴν Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Συνεδρίου τὸ ἀργότερο μέχρι τὴν Παρασκευὴ 23 Φεβρουαρίου 2018.

 

Ἐκ τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου