2015.11.13, Ἱ.Ἀ.Ἱ.Μ.Δ., Μνήμη Μένιου Μουρτζόπουλου

Συνέδριο   Τιμητικὴ Ἐκδήλωση – 2η Διημερίδα

Θεματική    «Μνήμη Μένιου Μουρτζόπουλου, μ τ συμπλήρωση 10 χρόνων π τν κδη-μία του (2006 – 2016). Μουσική – Φιλοσοφία – Θεολογία»

Διοργάνωση    Ἱστορικὸ Ἀρχεῖο Ἱ. Μητροπόλεως Δημητριάδος καὶ Ἁλμυροῦ – Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Μαγνήτων Κιβωτὸς γιὰ τὴν Διάσωση τοῦ Πολιτιστικοῦ Ἀποθέματος

  Τόπος, Χρόνος   Βόλος, 13-14/11/2015 (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, κτήριο «Παπαστράτος», Ἀμφιθέατρο «Γιάννης Κορδάτος»)

Ἀ­να­κοί­νω­ση    «“Φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ…” – Ο Μένιος Μουρτζόπουλος προάγγελος τῆς Βυζαντινῆς Μουσικολογίας στὴ Μαγνησία»

Πε­ρί­λη­ψη    Τὸ νὰ ὁμιλεῖ κανεὶς γιὰ τὸν ἀείμνηστο Μένιο Μουρτζόπουλο, εἶναι ὡς νὰ καλεῖται, νὰ μετρηθεῖ μ’ ἕνα βουνό˙ θέλει, δὲ θέλει, θὰ βγεῖ λειψός. Τὸ μόνο στὸ ὁποῖο δὲν ἀποβλέπει ἡ παροῦσα μελέτη εἶναι νὰ πλέξει τὸ ἐγκώμιο τοῦ ἀνδρός. Δὲν χρειάζεται ἐγκώμια ὅποιος κατάφερε στὴ ζωή του νὰ περιπαίζει τὰ δαιμόνια τῆς καινοδοξίας καὶ τῆς ματαιοδοξίας, ὅπως ὁ Μένιος Μουρτζόπουλος, στὴ δεύτερη, τουλάχιστον, φάση τῆς ζωῆς του, τὴν «ἐν Χριστῷ», ὅπως τὴν περιγράφει σὲ ἄρθρο του ὁ ἐπιστήθιος φίλος του θεολόγος Βασίλειος Κοτσμανίδης ἐκ Βόλου. Ἐντούτοις, εἶναι ἀδύνατο, νὰ ρίξεις κλεφτὲς ματιὲς σὲ μία πτυχὴ τῆς πολυδιάστατης προσωπικότητας τοῦ Μένιου Μουρτζόπουλου, χωρὶς νὰ μένεις ἔκθαμβος ἀπὸ τὸ βάθος, τὸ ὕψος καὶ τὸ πλάτος τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ πνεύματός του. Ἡ ἐν λόγῳ εἰσήγηση ἀποσκοπεῖ νὰ φωτίσει ἐλάχιστα δύο μόνον πράγματα: Ἀφενός, τὴ σχέση τοῦ Μένιου Μουρτζόπουλου μὲ τὴν λεγόμενη Βυζαντινὴ Μουσική, καὶ ἀφετέρου, τὴν βαθιὰ ἐνασχόλησή του (καὶ) μὲ τὴν Βυζαντινὴ Μουσικολογία, παρακολουθῶντας ἀπὸ κοντὰ τὶς ἑλληνικὲς καὶ διεθνεῖς ἐπιστημο-νικὲς ἐξελίξεις περὶ αὐτήν.

Ἐκδόθηκε    Ἡ ἐργασία ἔχει ἤδη κατατεθῆ πρὸς ἔκδοση στὰ Πρακτικὰ τῆς Διημερίδας.

2015.10.30, Κέρκυρα, 7ο Διατμηματικὸ Μουσικολογικὸ Συνέδριο

Συνέδριο   7ο Διατμηματικὸ Μουσικολογικὸ Συνέδριο

          Θεματική    Ἐλεύθερη

       Διοργάνωση    Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν, Φιλοσοφικὴ Σχολή, Τμῆμα Μουσικῶν ΣπουδῶνἈριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολὴ Καλῶν Τεχνῶν, Τμῆμα Μουσικῶν ΣπουδῶνἸόνιο Πανεπιστήμιο, Σχολὴ Μουσικῆς καὶ Ὀπτικοακουστικῶν Τεχνῶν, Τμῆμα Μουσικῶν ΣπουδῶνΠανεπιστήμιο Μακεδονίας, Σχολὴ Κοινωνικῶν, Ἀνθρωπιστικῶν Ἐπιστημῶν καὶ Τεχνῶν, Τμῆμα Μουσικῆς Ἐπιστήμης καὶ Τέχνης, ὑπὸ τὴν αἰγἰδα τῆς Ἑλληνικῆς Μουσικολογικῆς Ἑταιρείας

   Τόπος, Χρόνος   Κέρκυρα, 30/10 – 01/11/2015 (Ἑταιρεία Κερκυραϊκῶν Σπουδῶν)

    Στρογ. Τράπεζα    «Βυζαντινὲς Μουσικὲς Σπουδές: Θέματα Ἐπιστημολογικοῦ Αὐτοπροσ-διορισμοῦ»

         Πε­ρί­λη­ψη    Τὸ ἐν λόγῳ Διατμηματικὸ Μουσικολογικὸ Συνέδριο παρέσχε ἄριστη εὐκαιρία μίας ἔμπρακτης παρουσίας τῆς πρόσφατα ἱδρυθείσας στὸ πλαίσιο τῶν ἐρευνητικῶν δραστηριοτήτων τῆς Ἑλληνικῆς Μουσικολογικῆς Ἑταιρείας Ἐρευνητικῆς Ὁμάδας Βυζαντινομουσικολογικῶν Σπουδῶν. Αὐτὴ ἡ ὁμάδα, ἀποτελούμενη ἀπὸ ὅλα τὰ ὑπηρετοῦντα στὰ Τμήματα Μουσικῶν Σπουδῶν καὶ τὶς Ἀνώτατες Ἐκκλησιαστικὲς Ἀκαδημίες τῆς Ἑλλάδος μέλη Δ..Π. μὲ εἰδίκευση στὴ Βυζαντινὴ Μουσικολογία, πραγματοποίησε καταὐτὸ συζήτηση στρογγυλῆς τράπεζας ὑπὸ τὸν τίτλο: «Βυζαντινὲς Μουσικὲς Σπουδές: Θέματα ἐπιστημολογικοῦ αὐτοπροσδιορισμοῦ». Καρπὸς αὐτῆς τῆς συναντήσεως ὑπῆρξε ἡ ἵδρυση τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἀκαδημαϊκοῦ Βυζαντινολογικοῦ Δικτύου, τοῦ ὁποίου ἡ Ἱδρυτικὴ Διακήρυξη ἤδη καταρτίστηκε καὶ ἀναρτήθηκε μὲ εὐθύνη τῶν μελῶν του στοὺς ἰστοτόπους ὅλων τῶν συνεργαζόμενων Πανεπιστημιακῶν καὶ Ἀκαδημαϊκῶν Τμημάτων. Τὴν Διακήρυξη μπορεῖ νὰ δεῖ ὁ ἐνδιαφερόμενος στὴν ἰστοσελίδα τῆς Ἀ.... (http://www.aeaa.gr/view_cat.php?cat_id=325 ), καθὼς ἐπίσης στὴν ἰστοσελίδα τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου (http://www.tomeaspsaltikis.gr/index.php/el/homepage/2015-11-01-kadimaiko-vyzantinomousikologiko-diktyo ).

2015.10.21, Ἵ.Β.Μ. Στ΄, “Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλ­τι­κῆς Τέχνης”

Συνέδριο   ΣΤ΄ Δι­ε­θνὲς Συ­νέ­δρι­ο Μου­σι­κο­λο­γι­κὸ καὶ Ψαλ­τι­κό

Θεματική    «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλ­τι­κῆς Τέχνης“Οἱ Τρεῖς Δάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος καὶ Νέα Μέθοδος Σημειογραφίας. 200 ἐπέτειος: 1814/15 – 2015»

Διοργάνωση    Ἱερὰ Σύ­νο­δος τῆς Ἐκ­κ­λη­σί­ας τῆς Ἑλ­λά­δος. Ἵ­δρυ­μα Βυ­ζα­ντι­νῆς Μου­σι­κο­λο­γί­ας – Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν. Φιλοσοφικὴ Σχολή. Τμῆμα Μουσικῶν Σπουδῶν

Τόπος, Χρόνος   ­θ­ναι, 21-23/10/2015 (Προπύλαια Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν)

Ἀ­να­κοί­νω­ση    «Ἀπὸ τὴν Θεωρία Πράξη ἀπὸ τὴν Πράξη Θεωρία; ἦχος Πλάγιος τοῦ Τετάρτου στὴν μελοποιητικὴ καὶ διδακτικὴ πράξη»

Πε­ρί­λη­ψη    Περίπου ἑφτὰ γενιὲς μετὰ τὴν ἐπινόηση καὶ ἐφαρμογὴ τοῦ ἰσχύοντος σημειογραφικοῦ καὶ μουσικοθεωρητικοῦ συστήματος τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, τῆς Νέας Μεθόδου τῶν Τριῶν Διδα-σκάλων, ἀφοῦ ἀποδώσουμε τὰ δέοντα πρὸς αὐτούς, τὴν τιμὴ καὶ τὴν εὐγνωμοσύνη, εἶναι, πλέον, καιρὸς ἐπιτακτικῆς ἀνάγκης, νὰ σκύψουμε συστηματικὰ καὶ συλλογικὰ στὴν συμ-πλήρωση ὅσων ἐκεῖνοι παρέλειψαν καὶ στὴν ἀναθεώρηση ὅσων στὸ πέρασμα δύο αἰώνων, ὡς μὴ ὤφειλε, παρεισέφρησαν ἢ στρεβλώθηκαν. Ὁ ἦχος Πλάγιος του Τετάρτου ἐκλαμβάνεται ἐδῶ ὡς ἕνα μόνο, ἀλλὰ πολὺ χαρακτηριστικό, παράδειγμα ἀναθεώρησης τῆς θεωρίας. Γίνεται, δηλαδή, προσπάθεια νὰ ξανακοιτάξουμε τὴ θεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης ἀπὸ μία ἄλλη ὀπτι-κὴ γωνία -ὄχι νέα παλαιά-, ἡ ὁποία, ὅμως, ἀπὸ τὸν καιρὸ τῆς Νέας Μεθόδου καὶ ἑξῆς μεθοδολογικῶς ἐγκαταλείφθηκε καὶ κινδύνεψε νὰ λησμονηθεῖ παντελῶς. Ὁλόκληρη ἡ βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ παράδοση μᾶς διδάσκει, ὅτι μὲ βάση τὴν πράξη διαμορφώθηκε ἡ θεωρία. Προηγεῖται, δηλαδή, ἡ πράξη τῆς θεωρίας. Ὅμως, εἰδικὰ τὶς πέντε – ἔξι τελευταῖες δεκαετίες, ἐν ὀνόματι καὶ ἐξ ὀνόματος μίας δῆθεν συστημοποίησης τῆς διδασκαλίας, συνηθίσαμε νὰ ἀντιμετωπίζουμε καὶ νὰ διαμορφώνουμε / ἀναδιαμορφώνουμε τὴν πράξη μὲ βάση τὴ θεωρία, ὁδηγῶντας σὲ διάσταση αὐτὲς τὶς δύο. Στὴν παροῦσα εἰσήγηση, χρησιμοποιῶντας πάντοτε ὡς παράδειγμα τὸν Πλάγιο τοῦ Τετάρτου, γίνεται ἀπόπειρα νὰ ξανακοιτάξουμε, κατανοήσουμε, ἀνα/διατυπώσουμε καὶ περιγράψουμε λεπτομερῶς τὴ θεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης μέσῳ τῆς ἀπὸ αἰώνων ἀδιάκοπης καὶ ἀδιάσπαστης μελοποιητικῆς παράδοσης καὶ πρακτικῆς, δηλαδή, μὲ τακτικὴ ἀντίστροφη ἐκείνης, ποὺ ἕως τώρα ἐφαρμόζεται. Παράλλη-λα, γίνονται προτάσεις ἐναρμόνισης τῆς ἀναδιατυπωθείσας θεωρίας μὲ τὴ διδακτικὴ πράξη.

Ἐκδόθηκε      Ἡ ἐργασία ἔχει κατατεθῆ πρὸς ἔκδοση στὰ Πρακτικὰ τοῦ Συνεδρίου.

Τὸ pdf τῆς ανακοινώσεως μπορεῖτε να βρεῖτε καὶ νὰ κατεβάσετε ἀπὸ ΕΔΩ.

Τιμή Πέτρου Μπλάνα


Ἱερὰ Μητρόπολις Δημητριάδος και Ἁλμυροῦ

Σύνδεσμος Ἱεροψαλτῶν Βόλου «Ἰωάννης ὁ Κουκουζέλης»


Συναυλία Βυζαντινῆς Μουσικῆς

Ἀφιέρωμα στὸν Πρωτοψάλτη Πέτρο Μπλάνα,

τέως Πρόεδρο τοῦ Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν Βόλου

Κυριακή, 3 Μαΐου 2015 – Πολιτιστικὸ Κέντρο Ν. Ἰωνίας Βόλου – Ὥρα 7:00 μμ.

Χαιρετισμὸς τῆς Ἐκδήλωσης ὑπὸ Κων. Χ. Καραγκούνη

ὡς Διευθυντοοῦ τοῦ Τομέως Ψαλτικῆς Τέχνης και Μουσικολογίας

τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου

Τὸ κείμενο τῆς ὁμιλίας μπορεῖτε νὰ δεῖτε καὶ νὰ κατεβάσετε ἀπὸ Ε Δ Ω

2015.05.03, Τιμὴ πρ.Προέδρου Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν Βόλου Πέτρου Μπλάνα ἀπὸ τὴν ἹΜΔ καὶ τὸν ΣἹΒ


Ἱερὰ Μητρόπολις Δημητριάδος και Ἁλμυροῦ

Σύνδεσμος Ἱεροψαλτῶν Βόλου «Ἰωάννης ὁ Κουκουζέλης»


Συναυλία Βυζαντινῆς Μουσικῆς

Ἀφιέρωμα στὸν Πρωτοψάλτη Πέτρο Μπλάνα,

τέως Πρόεδρο τοῦ Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν Βόλου

Κυριακή, 3 Μαΐου 2015 – Πολιτιστικὸ Κέντρο Ν. Ἰωνίας Βόλου – Ὥρα 7:00 μμ.

Χαιρετισμὸς τῆς Ἐκδήλωσης ὑπὸ Κων. Χ. Καραγκούνη

ὡς Διευθυντοοῦ τοῦ Τομέως Ψαλτικῆς Τέχνης και Μουσικολογίας

τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου

Τὸ κείμενο τῆς ὁμιλίας μπορεῖτε νὰ δεῖτε καὶ νὰ κατεβάσετε ἀπὸ Ε Δ Ω

 

Βίντεο Εἰσηγήσεων (Ἡμερίδας γιὰ Μαν.Χατζημᾶρκο)

ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ

τῆς Ἡμερίδας εἰς μνήμην τοῦ μακαριστοῦ Βολιώτου Πρωτοψάλτου Ἐμμανουὴλ Χατζημάρκου.

 

Συνδιοργάνωση τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν

μὲ τὸν Σύνδεσμο Ἱεροψαλτῶν Βόλου “Ἰωάννης ὁ Κουκουζέλης”

 

Βόλος, 22 Φεβρουαρίου 2014

 

 

 

Α. ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

 

ΙΓΝΑΤΙΟΣ Μητροπολίτης Δημητριάδος καὶ Ἁλμυροῦ ………. https://www.youtube.com/watch?v=tV84c2xEAqM

Ζέτα Μακρῆ, Βουλευτής ………. https://www.youtube.com/watch?v=u4yM2ALN6n0

Πάνος Σκοτεινιώτης, Δήμαρχος Βόλου ………. https://www.youtube.com/watch?v=QaEAFb27Wx0

 

Β. ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ

 

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης – Μπιλάλης ………. https://www.youtube.com/watch?v=H-c8YfVyFe8

Βασιλικὴ Γούση ………. https://www.youtube.com/watch?v=-AjUore_BiI

Ευστάθιος Γραμμένος ………. https://www.youtube.com/watch?v=rJ2vj0uzGz0

Κωστὴς Δρυγιανάκης ………. https://www.youtube.com/watch?v=0SQYyF_Eoq0

Κωνσταντῖνος Χαριλ. Καραγκούνης ………. https://www.youtube.com/watch?v=4qMSJGM26Yw

Κωνσταντῖνος Μαφίδης ………. https://www.youtube.com/watch?v=DZB5Fk_pyT8

Γεώργιος Ναοὺμ ………. https://www.youtube.com/watch?v=tV84c2xEAqM

Ξανθοῦλα Παπαπαναγιώτου ………. https://www.youtube.com/watch?v=0F08XQJrUsg

Ἰωάννης Σῖμος – Γεώργιος Λαμπρόπουλος ………. https://www.youtube.com/watch?v=cpihUk114Mc

Δημοσθένης Φιστουρῆς ………. https://www.youtube.com/watch?v=Cu08Sf1T90w

Γεώργιος Χατζηχρόνογλου ………. https://www.youtube.com/watch?v=SwJf-Fa7q2g

Ἠλεκτρονικὰ Πρακτικὰ τοῦ 1ου ΔΔΜΣ τοῦ ΤΨΤΜ τῆς ΑΘΣ Βόλου

Continue reading “Ἠλεκτρονικὰ Πρακτικὰ τοῦ 1ου ΔΔΜΣ τοῦ ΤΨΤΜ τῆς ΑΘΣ Βόλου”

Ἠλεκτρονικὰ Πρακτικὰ τοῦ 1ου ΔΔΜΣ τοῦ ΤΨΤΜ τῆς ΑΘΣ Βόλου

2014.12.22, Ἀθήνα, Βιβλιοπαρουσίαση Μουσικολογικῶν Ἐκδόσεων καθ. Ἀχιλ.Χαλδαιάκη (ἘΚΠἈ)

Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν

Φιλοσοφικὴ Σχολή – Τμῆμα Μουσικῶν Σπουδῶν

Παρουσίαση Μουσικολογικῶν Τόμων “Βυζαντινομουσικολογικά”

τοῦ Ἀναπληρωτοῦ Καθηγητοῦ Βυζαντινῆς Μουσικολογίας τοῦ Ἐ.Κ.Π. Ἀθηνῶν

Ἀχιλλέως Γ. Χαλδαιάκη

Προπύλαια Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν – Ἀθῆναι, 22 Δεκεμβρίου 2014


Πρόκειται γιὰ τέσσαρες συνολικῶς, ἐξαιρετικοὺς τόμους, ἐκ τῶν ὁποίων τὸν τέταρτο παρουσίασε

ὁ Διευθυντὴς τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀ.Θ.Σ. Βόλου


Κωνσταντῖνος Χαριλ. Καραγκούνης

Βιβλιοπαρουσίαση:

«Ἀχιλλέως Γ. Χαλδαιάκη,

Ὁ Πολυέλεος Παρθενίου ἱερομονάχου τοῦ Μετεωρίτου

Τὸ κείμενο τῆς ὁμιλίας τοῦ Διευθυντοῦ τοῦ Τομέα

μπορεῖτε νὰ δεῖτε καὶ νὰ κατεβάσετε ἀπὸ Ε Δ Ω