Συνέδριο Β΄ Διεθνὲς Συνέδριο Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικό
Θεματική «Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας»
Διοργάνωση Ἱ. Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος – Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας
Τόπος, Χρόνος Ἀθῆναι, 15-19/10/2003.
Ἀνακοίνωση «Ἡ διαχρονικὴ παράδοση τῶν παπαδικῶν ‘θέσεων’ τῶν Χερουβικῶν της βυζαντινῆς καὶ μεταβυζαντινῆς περιόδου στὰ Χερουβικὰ τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου τοῦ Πελοποννησίου»
Περίληψη Ἡ περίπτωση τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου, Λαμπαδαρίου τῆς Μ.Χ.Ε., ὁ ὁποῖος ἔχει μελοποιήσει τέσσαρες στάσεις Χερουβικῶν (δύο τῆς ἑβδομάδος καὶ δύο πλήρεις κατ’ ἦχον σειρές), εἶναι χαρακτηριστικὴ καὶ ἀντιπροσωπευτικὴ ἀπόδειξη, ὅτι οἱ νεώτεροι μελουργοὶ διὰ τῆς “μιμήσεως” διατηροῦν στὰ Χερουβικά τους τὶς ἔκπαλαι παραδοθεῖσες παπαδικὲς “θέσεις” καὶ τὸ μέλος αὐτῶν, θέτοντας τὸν ἑαυτό τους συνδετικὸ κρίκο στὴν ἁλυσίδα τῆς παραδόσεως. Μὲ τὴν ἐπινόηση καὶ ἐπικράτηση τῆς Νέας Μεθόδου Ἀναλυτικῆς Σημειογραφίας τὸ σημαντικώτερο μέρος τῶν Χερουβικῶν τῆς βυζαντινῆς καὶ μεταβυζαντινῆς μελοποιίας μεταγράφεται στὴ νέα σημειογραφία ἀπὸ τοὺς Τρεῖς Διδασκάλους καὶ παραδίδεται στὶς νεώτερες γενεὲς ἐξηγημένο τὸ μέλος αὐτῶν. Ἡ χρήση τῶν Χερουβικῶν τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου στὴν σύγχρονη λατρευτικὴ πράξη καθιστᾶ τοὺς σημερινοὺς ἱεροψάλτες συνεχιστὲς τῆς μακραίωνης ψαλτικῆς παραδόσεως τοῦ Χερουβικοῦ ὕμνου. Γίνονται αὐτοὶ οἱ σύγχρονοι ἑρμηνευτὲς καὶ προσωρινοὶ διαχειριστὲς τῶν μελικῶν ‘θέσεων’ τῶν βυζαντινῶν καὶ μεταβυζαντινῶν μελουργῶν τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης.
Ἐκδόθηκε Ἡ ἐργασία ἐκδόθηκε στὰ Πρακτικὰ τοῦ Συνεδρίου, ἔκδοση τοῦ Ἱδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας τῆς Ἱ. Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2006, σελ. 111-152.
Tο pdf τῆς ανακοίνωσης μπορεῖτε να βρεῖτε καὶ νὰ κατεβάσετε ἀπὸ ΕΔΩ.